تعمیرگاه مجاز لوازم خانگی

تعمیر ماشین لباسشویی، تعمیر ساید بای ساید. کنوود، بوش، دوو، سامسونگ، ال جی، زیمنس، ایندزیت، ارج، آبسال

تعمیرگاه مجاز لوازم خانگی

تعمیر ماشین لباسشویی، تعمیر ساید بای ساید. کنوود، بوش، دوو، سامسونگ، ال جی، زیمنس، ایندزیت، ارج، آبسال

خدمات تعمیر و سرویس ماشین لباسشویی، تعمیر و سرویس ساید بای ساید، تعمیر لباسشویی کنوود، تعمیر لباسشویی بوش، تعمیر لباسشویی دوو، تعمیر لباسشویی سامسونگ، تعمیر لباسشویی ال جی، تعمیر لباسشویی زیمنس، تعمیر لباسشویی ایندزیت، تعمیر لباسشویی ارج، تعمیر لباسشویی آبسال، تعمیر ساید بای ساید بوش، تعمیر ساید بای ساید کنوود، تعمیر ساید بای ساید دوو ، تعمیر ساید بای ساید سامسونگ

۱ مطلب در آذر ۱۳۹۷ ثبت شده است

آموزش تعمیر ماشین ظرفشویی و نحوه عیب یابی ماشین ظرفشویی

ashna App | پنجشنبه, ۱۵ آذر ۱۳۹۷، ۱۲:۱۷ ب.ظ

خرابی ماشین ظرفشویی، کابوس بیشتر خانم های خانه در است. تعمیر ماشین ظرفشویی یکی از دغدغه های رایج در منزل ما می باشد. ظرفها باید به صورت روزانه شسته شوند، پس با یک ظرفشویی خراب که درست کار نمیکند یا اصلا کار نمیکند به زودی آشپزخانه شما زیر انبوهی از ظرف کثیف مدفون خواهد شد!

مشکلاتی که اکثراً با ماشین ظرفشویی خود دارند:

چکه کردن آب از ماشین ظرفشویی

ماشین ظرفشویی ظروف را تمیز نمی شوید

ماشین ظرفشویی درست آبگیری نمی کند

ممکن است باعث شود شما بخواهید یک ماشین ظرفشویی نو خریداری کنید، اما نگران نباشید؛ خیلی از مشکلات ماشین ظرفشویی با تعویض قطعات یا حتی درست تمیز کردن ماشین ظرفشویی به راحتی رفع میشوند. وب سایت آشنا چندمورد از رایج ترین و قابل حل ترین مشکلات ماشین ظرفشویی که تا به حال تجربه اش کرده اید را به صورت آموزش رایگان تعمیر لوازم خانگی مطرح خواهد کرد. متوجه خواهید شد ایراداتی که ماشین ظرفشویی شما دارد، به راحتی قابل حل خواهند بود. پس همراه ما باشید تا باهم این مشکلات را بررسی کرده و برطرف نماییم.

 

آموزش تعمیر ماشین ظرفشویی

ایراد : ماشین ظرفشویی ظروف را کاملا تمیز نمی کند

چطور تعمیرش کنیم: اگر ماشین ظرفشویی ظروف را تمیز نمیکند اصلا ماشین ظرفشویی نیست! مطمئن شوید که ظرفشویی شما قبل از شروع به کار تمیز باشد، صفحه نمایش، بازوهای اسپری آب و واشر درب رو چک کنید تا خرده های غذا، چربی و ذرات دیگر به آنها نچسبیده باشد. مرحله شستشوی ماشین ظرفشویی را بدون قراردادن ظروف اجرا کنید و ببینید بهتر میشود یا خیر. ممکن است فشار آب در قسمت بازوهای اسپری کم شده باشد. اگر آب سخت دارید، ممکن است ایجاد رسوب کرده باشه که باید برطرف گردد. بازوهای اسپری را بررسی کنید  و مطمئن شوید به راحتی حرکت میکنند و مانعی ندارند. اگر فرسوده شده اند نسبت به تعویض آن اقدام نمایید. امکان دارد ایراد از ترشح  قسمت واشر باشد، که گشاد شده و باید تعویض گردد و البته، احتمالا شما به یک شوینده ماشین ظرفشویی قوی تر نیاز دارید، یا این که شوینده را بیشتر از سه ماه در کابینت نگه داشته اید.

تعمیر ماشین ظرفشویی

ایراد : ظرفشویی شما پر سر و صداست

چطور تعمیرش کنیم: اکثر ماشین ظرفشویی ها صدای زیادی تولید میکنند مگر ، اینکه یک ماشین ظرفشویی فوق بی صدا داشته باشید. اما اگر ظرفشویی شما قبلاً کم صدا بوده و اکنون پر سروصداست، مشکلی وجود دارد. احتمالا اشکال از پمپ ماشین ظرفشویی است، یا خیلی ساده باید پیچ بازوی شستشو یا حلقه یاتاقان را تعویض نمایید. احتمال دیگری نیز وجود دارد؟ بازوهای شستشو درست نمی چرخند و احتمالا به قفسه ها یا ظروف برخورد میکنند پس باید تعویض گردند.

ایراد : لیوان های شما هاله سفید یا تیره دارند

چطور تعمیرش کنیم: معمولا رسوبات آب سخت باعث میشوند لیوان ها سفید و یا تیره خارج شوند. شوینده مخصوص آب سخت استفاده نمایید یا از مقدار بیشتری از شوینده های معمولی استفاده کنید. همچنین می توانید از یک سیستم نرم کننده آب خانگی برای ماشین ظرفشویی و بقیه وسایل خانه استفاده کنید.

ایراد : ظرفها بعد از شستشو لکه دارند

چطور تعمیرش کنیم:  اگر بعد از شستشو ظروف شما لکه دار هستند،از جلا دهنده استفاده کنید. جلا دهنده ها از چسبیدن لکه های آب به سطح ظروف جلوگیری میکنند.

ایراد ماشین ظرفشویی آب را تخلیه نمی کند

چطور تعمیرش کنیم :  ماشین ظرفشویی که هنوز پر از آب است، ظروف را داخل خودش نگه میدارد و باعث میشود آشپزخونه پر از آب گردد. این یه مشکل بزرگ است!. نگاهی به مونتاژ سوپاپ دریچه در مخزن تخلیه بیندازید. اگر درست کار نمیکند، حتما تعویضش نمایید. همچنین باید پمپ و موتور تخلیه آب را درست کنید، فیلتر و سلونوئید تخلیه را هم بررسی کنید تا مسدود نشده باشند.

ایراد : درب ماشین ظرفشویی قفل نمی شود

چطور تعمیرش کنیم: قفل درب ظرفشویی یکی از مهمترین قطعات بیرونی وسیله است. اگر درست کار نمیکند، پوشش درب ، همچنین کنترل برقی را بررسی کنید. چفت و بست را تعوض نمایید با این کار ؛ عملکرد ماشین ظرفشویی بهتر خواهد شد.

ایراد : چکه کردن آب از ماشین ظرفشویی

چطور تعمیرش کنیم:  این یکی از بیشترین مشکلاتی هست که برای ظرفشویی ها ایجاد میشود، و میتواند آسیب جدی به آشپزخانه شما وارد نماید. اول، شلنگ آب رو بررسی کنید که پارگی یا مشکل دیگری نداشته باشد، همچنین واشرهای داخل المنت های حرارتی را چک کنید. چکه کردن ماشین ظرفشویی میتواند به علت پیچ و بست پمپ یا پمپ تخلیه ماشین ظرفشویی معیوب شده باشد. پیچ و بست را تعویض نمایید یا در صورت لزوم، پمپ را تعوض کنید. اما قبل از این کار، نگاهی به واشرهای درب ظرفشویی بیندازید. اگر به نظر شکننده می آیند یا درست درزگیری نمیکنند، تعویض کنید، ان موقع می بینید ماشین ظرفشویی بهتر عمل خواهد کرد.

ایراد : ماشین ظرفشویی بوی بد میدهد

چطور تعمیرش کنیم: اگر بعد از تمام شدن کار ماشین ظرفشویی بوی بدی میدهد، دنبال غذا یا چربی گیرافتاده بگردید. می تواند در صفحه صافی باشد، یا داخل جت های بازو اسپری و حتی در طول لبه پایینی درب. همه این قطعات رو از خرده های غذا و چربی پاک نمایید، سپس یک دور شستشوی کامل بدون ظروف را اجرا کنید. یادتان نرود شستشو دهنده ماشین ظرفشویی یا ضدعفونی کننده اضافه نمایید. دقت کنید که در هر مرحله قبل از انجام شستشو ظروف رو از قطعات بزرگ غذا و چربی پاک نمایید.

ایراد : ماشین ظرفشویی شما آبگیری نمی کند یا اینکه مرحله آبگیری متوقف نمی شود

چطور تعمیرش کنیم:  ظرفشویی شما آب نیاز دارد تا درست عمل کند. شیر ورودی آب را بررسی کنید، اگر لازم بود آن تعویض نمایید. باید شناور و سوئیچ شناور رو چک کنید. این قطعات به ماشین ظرفشویی میزان آب لازم برای ماشین ظرفشویی چه مقدار است. ممکن است چیزی داخل آن گیر کرده باشد و همین باعث شود درست عمل نکند. گزینه دیگر؟ شیر آب گرم زیر سینک را چک کنید و مطمئن شوید که باز باشد. ماشین ظرفشویی که آبگیری را متوقف نمی کند، احتمالا سوئیچ شناور آن معیوب است، یا تایمر گیر کرده است،یا شیر آب ورودی باز مانده.

ایراد : ماشین ظرفشویی شروع به کار نمی کند

چطور تعمیرش کنیم:  فیوزها و قطع کننده های جریان رو چک کنید، ممکن است قطع و یا خراب شده باشند، همچنین بررسی کنید  که اصلا وسیله را به برق متصل کرده اید یا خیر. سپس سیم کشی ها را از نظر آسیب دیدگی بررسی نمایید . یک گزینه دیگه : اگر ظرفشویی کار نمی کند ممکن است قفل درب خراب شده باشد که به درستی بسته نمی شود. اگر درب درست بسته نگردد، ماشین ظرفشویی شروع به کار نخواهد کرد. اگر چفت درب سالم می باشد، تایمر یا کنترل الکترونیکی را بررسی کنید، مخصوصاً اگر پمپ تخلیه برقی (شیر برقی ماشین ظرفشویی) شروع به کار نمی کند.

ایراد : ظروف کاملا خشک نمی شوند

چطور تعمیرش کنیم:  بیشتر مشکلات خشک نشدن ظروف به علت المنت های حرارتی است. از یک مولتی متر استفاده کنید، المنت حرارتی را چک کنید و ببینید درست کار میکنند یا خیر. همچنین عملکرد ترموستات حد بالا را با مولتی متر بررسی کنید.

ایراد :  مراحل شستشو خیلی طول میکشد یا اصلا کامل نمی شود

چطور تعمیرش کنیم: احتمالا ایراد از تایمر موتور، ترموستات یا المنت حرارتی است. تمام این ها باید با یک مولتی متر بررسی شوند.

ایراد : ماشین ظرفشویی شما از شوینده استفاده نمی کند

چطور تعمیرش کنیم:  احتمالا پخش کننده شوینده ماشین ظرفشویی به درستی شوینده رو آزاد نمی کنه، خیلی ساده به این دلیل که شوینده در اون خیس خورده و مسدود شده. تمیزش کنین، و مطمئن بشین گرفتگی وجود نداره، یا اون رو تعویض کنین.

 

پیشنهاد میکنیم مقاله

چه نوع شوینده ای باید برای ماشین ظرفشویی انتخاب کنیم؟

را مطالعه نمایید.

 

ایراد :  قفسه ها حرکت نمی کنند

چطور تعمیرش کنیم:  اگر قفسه ها درست حرکت نمی کنند،رول ها یا چرخ های آن را از لحاظ خرابی بررسی کنید. در صورت لزوم آنها را تعویض نمایید. یا اینکه فقط تراز شدن قفسه ها را تنظیم کنید.

ایراد :  ماشین ظرفشویی ترک خورده

چطور تعمیرش کنیم:  متاسفانه برای این مشکل راه حلی وجود ندارد، لااقل به این راحتی نیست. برای بیشتر خانه ها، ماشین ظرفشویی که در بدنه اش ترک خوردگی وجود دارد، باید تعویض گردد، چون از آن قسمت ها آب و شوینده به قسمت های مکانیکی چکه میکند و می تواند خطرناک باشد.

 

ماشین ظرفشویی کار نمیکند

اگر ماشین ظرفشویی را روشن میکنید و اصلا هیچ اتفاقی نمی افتد، احتمالا به جریان برق وصل نشده است.

  • مطمئن شوید که جریان برق متصل است، درب کاملا چفت شده و کنترل هم درگیر شده است. اگر باز هم اتفاقی نیافتاد (به عبارت دیگه، هیچکدام از لامپ های روی پنل کنترل روشن نشدند و هیچ نشانه حیاتی وجود نداره) آن وسیله جریان برق رو دریافت نمی کند. به جایی که سیم برق داخل وسیله می شود نگاهی بندازید، که معمولا زیر سینک می باشد. بررسی نمایید که پریز یک حفره GFCI با یک دکمه ریست وجود دارد یا خیر. اگر یک دکمه ریست دارد، ریست کنید. اگر دکمه ریست نداره، یا اگر سیم ماشین ظرفشویی به صورت سیم سخت مستقیم به جعبه برق متصل است، به دنبال جایی دیگری باشید که کنار آن دکمه ریست باشد، بعد ریست کنید. این کار زمان بره بوده ولی انجامش راحته و ممکن است مشکل را حل کند اگر ماشین ظرفشویی به جریان یکسانی وصل باشد. برای تست کردن جریان  کافی است وسیله کوچکی که درست کار میکند رو به آن وصل کنید.
  • پنل الکتریکی را چک کنید، پنلی که از قطع جریان برق یا انفجار فیوز جلوگیری میکند. اگر یکی بود، دکمه را اول OFF و دوباره ON کنید تا ریست شود، یا این که فیوز را تعویض کنید.
  • سوئیچ ها و تایمر ماشین ظرفشویی را بررسی کنید. اگر جریان برق به وسیله متصل است ولی کار نمی کند، احتمالا مشکل از قفل درب،تایمر یا سوئیچ انتخاب کننده می باشد. برای حل مشکل قفل درب، میتوانید یک ضربه آرام به چفت درب با کمک یک پیچ گوشتی وارد نمایید (اول جریان برق متصل به پنل الکتریکی را قطع کنید). اگر اشکال از تایمر یا سوئیچ انتخاب کننده باشد، بهتره با یک مرکز تعمیر ماشین ظرفشویی تماس بگیرید.

 

پیشنهاد میکنیم پادکست نحوه علمکرد ماشین ظرفشویی را گوش فرا دهید.

 

ماشین ظرفشویی آبگیری نمیکند

اگر ماشین ظرفشویی شما کار میکند اما آبگیری نمیکند، به زیاد احتمالا مشکل از سیستم تامین آب می باشد.

  • اطمینان پیدا نمایید مخزن آب باز است. شیر توقف مخزن آب گرم را که معمولا در زیر سینک قرار گرفته  را چک کنید. شیر را با چرخاندن برخلاف عقربه های ساعت بازنمایید. اگر هیچ دلیلی برای آن پیدا نمی کنید احتمالا شیر از آخرین باری که ماشین ظرفشویی کار کرده بسته مانده، به مرحله بعد بروید.
  • برق ماشین ظرفشویی را قطع کنید. وقتی ماشین ظرفشویی خنک است (یعنی درست بعد از اتمام شستشو نباشد)، شناور داخل ماشین ظرفشویی رو پیدا کنید. معمولا شناور یک قطعه پلاستیکی کوچک گنبدی یا سیلندری است که داخل محفظه شستشو نصب شده. اگر بیشتر انواع شناورها رو به بالا یا پایین تکان بدید، یک صدای کلیک از آن شنیده می شود  چون عملکرد فنری آنها مانند یک اهرم عمل میکنه. قطعه شناور را بردارید، و اطراف لوله شناور را تمیز کنین. خیلی از شناورها باید از پایین قطع اتصال شوند؛ برای انجام این کار باید پنل دسترسی پایین را بردارین. شناور را بشویید، آن را داخل لوله جای گذاری کنید، بعد مطمئن بشین راحت بالا و پایین میره.
  • دریچه ورودی آب را بررسی کنین. دریچه ورودی آب گرم به سمت دستگاه را ببندین. شیر ورودی آب ماشین ظرفشویی را، در قسمت پشت دستگاه و جلوی پنل قرار بدین. شیر را جدا کنین تا صفحه مشخص بشه. هرگونه ذراتی که روی صفحه است پاک کنید و دوباره شیر را ببندید. اگر صفحه تمیز بود، با یک تعمیر کار لوازم خانگی تماس بگیرین. هرکدوم از از این قطعات_ مثل شیر ورودی آب، سوئیچ فشار، و تایمر و یا سویچ انتخاب کننده_ ممکن است خراب باشند.

 

ماشین ظرفشویی آبگیری را متوقف نمی کند

اگر جریان آب به داخل ماشین ظرفشویی به صورت اتوماتیک متوقف نمی شود، سوئیچ شناور معیوب است، تایمر روی آبگیری گیر کرده، یا اینکه شیر ورودی آب باز مانده. برای تست سوئیچ شناور، به یک مولتی متر گران قیمت نیاز خواهید داشت.

مولتی متر برای عیب یابی وسایل الکترونیکی به کار گرفته میشود.

  • اول ماشین ظرفشویی را از برق بکشید. در داخل کابینت سوئیچ پلاستیکی شناور که گنبدی شکل است را بردارید. اگر بالا نمی آید، پلاستیک بالایی را از روی بدنه جدا کنید، میله بدنه را خوب تمیز کنید، بعد قطعه گنبدی شکل را روی آن قرار دهید. اگر راحت بالا و پایین می رود، سراغ مرحله بعدی بروید.
  • توجه داشته باشین کدامیک از سیم ها به پایانه های سوئیچ شناور متصل شده اند، با تکه های کوچک چسب سیم ها را نامگذاری کنید تا برای تعویض کردن سوئیچ در مرحال بعدی مشکلی نداشته باشید.
  • شماره ولت-اهم متر را روی RX100 قرار دهید و دوسر میله به سمت پایانه ها را بگیرید. وقتی شناور را برمیدارید،سوزن تستر باید بی نهایت رو نشان دهید و وقتی شناور را برمی گردانید، باید عدد صفر را نشان دهید. اگر اینطوری نبود، باید سوئیچ را تعویض کنید. آن ها را از محفظه شستشو جدا کنید، به فروشگاه منطقه خودتان یا مراکز تعمیر ماشین ظرفشویی ببرید ، یک قطعه جایگزین مشابه خریداری کرده و نصب نمایید.

 

ماشین ظرفشویی آب را تخلیه نمی کند

یک مرحله را دنبال کنید، حوض کوچکی از آب تمیز در داخل محفظه، طبیعی است. مقادیر اضافی آب نشان دهنده عملکرد نادرست پمپ، شلنگ تخلیه مسدود شده، یا انسداد مسیر شلنگ تخلیه است.

اگر آب کثیف از فاصله هوا خارج می شود، در مسیر تخلیه به دنبال یک پیچ خوردگی یا انسداد بگردید.

  • پوشش فاصله هوایی را از بالای سینک بردارید (معمولا یک سیلندر کوتاه کروم که در پشت سینک قرار گرفته)، با یک سیم محکم، آن را تمیز کنید. همچنین کل طول شلنگ تخلیه را بررسی کنید که گرفتگی یا پیچ خوردگی نداشته باشد، به خصوص در اتصال تخلیه به مسیر ازبین برنده یا مسیر تخلیه.صافی را از کف ماشین ظرفشویی برداریند.
  • وقتی ماشین ظرفشویی سرد است، برق آن را قطع کنید، اگر وسیله شما این امکان را دارد_ صافی را بردارید، که در زیر بازوهای اسپری قرار گرفته است. کلاهک روی موتور را شل کنید، بازوی اسپری را جدا کنید، و هر چیزی که به آن چسبیده و اجازه عبور از صافی نمیدهد را از بین ببرید. با یک برس تمیزش کنید و دوباره سرجاش قرار دهید.
  • مشخص کنید گیر در سینک هست یا مسیر شلنگ تخلیه مسدود شده. اگر سینک مشکلی ندارد، باید انسداد شلنگ تخلیه را بررسی کنید. 
  • اگر هنوز هم ماشین ظرفشویی درست آب را تخلیه نمی کند، احتمالا شلنگ تخلیه انسداد دارد یا شیر تخلیه باید تعویض گردد. می توانید شلنگ تخلیه را بررسی کنید، اما برای اینکار باید ماشین ظرفشویی را از زیر کانتر بیرون آورید تا به شلنگ تخلیه دسترسی داشته باشید، شلنگ را از هر دو طرف قطع کنید، سپس آن رو با شیر آب یا شلنگ باغچه شستشو دهید، یا اینکه از یک شلنگ جدید استفاده نمایید.

 

تعمیر چکه کردن ماشین ظرفشویی

اگر از کف ماشین ظرفشویی شما به اطراف چکه می کند و این آزار دهنده شده، احتمالا شما از شوینده ای استفاده میکنید که کف زیادی تولید میکند. به مقدار شوینده مورد استفاده دقت فرمایید، تغییر را احساس خواهید کرد.

نادرست گذاشتن ظروف در داخل ماشین ظرفشویی می تواند باعث پخش شدن آب از دریچه درب بشود. چکه کردن از خود درب معمولا به علت درزگیری نامناسب هستند.

همچنین اطمینان پیدا کنین که تراز هستند (پایه های جلویی را بالا و پایین تنظیم کنید، بعضی از مدل ها دارای هم سطح کننده در پشت هستند).

آب زیر ماشین ظرفشویی ممکن است ناشی از شلنگ سوراخ یا اتصالات شل شلنگ باشد. پنل جلویی پایین را بردارید و شلنگ ها را بررسی کنید. شاید بست پمپ خراب باشد؛ برای تعویض آن یک تعمیرکار ماشین ظرفشویی خبر کنید.

اگر ماشین ظرفشویی خیلی قدیمی باشد ممکنه از قسمت پایین خوردگی داشته باشد، اما خیلی کم پیش می آید.


منبع : نمایندگی مجاز تعمیر ماشین ظرفشویی

  • ashna App